Maak kennis met Operational Management

Maak kennis met Operational Management

Operational Management levert medewerkers prachtige leermomenten op

Operational Management is een relatief nieuwe opleiding in de schappen van MKPC. De tweedaagse training reikt je middelen en vaardigheden aan om Lean actief in de praktijk te brengen en successen op een aansprekende manier te borgen.

Laurens Smit
Certified Lean Six Sigma Black Belt

Laurens Smit is trainer bij MKPC en Certified Lean Six Sigma Black Belt. Hij beschrijft zichzelf als ‘een authentieke en rustige persoonlijkheid, gedreven en gepassioneerd in het werk dat ik doe. Lean zit in mijn genen en ik vind het heerlijk om mensen vanuit deze filosofie in beweging te zetten en te zien groeien. Ik werk graag op basis van feiten en cijfers, maar het ontwikkelen van mensen is me al even dierbaar. Met Lean en MKPC is continu verbeteren op al deze vlakken in goede handen.’ Zijn karakteristieken zijn: klant- en resultaatgericht, analyticus, authentiek, wendbaar en gepassioneerd Lean-adept.

Laurens is daarnaast geestelijk vader van de opleiding Operationeel Management. In onderstaand blog gaat hij nader in op de training.

Grip op operationele performance door Operational ManagementGrip op operationele performance door Operational Management

Operational Management (OM) is een methodiek om inzicht te krijgen in en grip te krijgen op de operationele performance. Veel organisaties hebben een visie en strategie en die vertaald naar doelen. OM helpt de organisatie naar die doelen toe te groeien. En leert hoe de organisatie bijgestuurd moet worden, als dat nodig is. Maar niet alleen als het voor de organisatie nog niet helemaal duidelijk is hoe je dit kunt doen, wordt OM toegepast. Vaak ontstaat vanuit een lijn of afdeling een organische behoefte aan meer informatie en data om mee te sturen.

OM kan op verschillende manieren worden ingebed in de organisatie. Optimaal is echter het voor de hele organisatie in te richten, opdat alle onderdelen met elkaar één en hetzelfde doel nastreven. Dat betekent in de praktijk dat iedereen – van werkvloer tot en met directie – dezelfde ritmiek volgt van problemen constateren, analyseren en oplossen. Zaken die niet direct door een afdeling kunnen worden opgelost, worden meegenomen naar een niveau hoger in de organisatie. Zodoende zijn belemmeringen en verbetermogelijkheden altijd daar belegd waar ze kunnen worden opgepakt en weet iedereen van elkaar waar de knelpunten zitten.

Daarbij levert een Operational-Management-cyclus alle medewerkers prachtige leermomenten op, juist omdat gekeken wordt naar elkaar en geleerd wordt van elkaar. Door zaken te meten, transparant te maken en op dagelijkse basis te bespreken, komen problemen eerder aan het licht en kunnen ze direct worden aangepakt.

Een randvoorwaarde voor succes is dat de organisatie anders gaat handelen. In plaats van een traditionele afrekencultuur brengt OM een aanspreekcultuur, waarin de medewerker centraal staat en het proces continu verbeterd wordt. Daarbij levert het besparingen op. De organisatie wordt effectiever en efficiënter. Tot slot is het goed te weten dat OM iets met mensen doet. Mensen groeien in hun werk, de betrokkenheid neemt toe en de werkdruk juist af. Hoe gaaf is dat?

Mensen groeien in hun werk, de betrokkenheid neemt toe en de werkdruk juist af.Mensen groeien in hun werk, de betrokkenheid neemt toe en de werkdruk juist af.

Natuurlijk gaat dat niet zonder slag of stoot. Over verbeteren praten en inzicht creëren is nog maar het begin. Alles valt en staat bijvoorbeeld met de manier waarop je tijdens een dagstart met elkaar omgaat: de manier waarop je elkaar feedback geeft en de wijze waarop je als team met elkaar om wilt gaan. Wat bij organisaties wel gebeurt, is dat de dagstart na een paar weken vervalt tot een gezellig samenzijn. Oorzaken daarvan zijn vaak: gebrek aan relevante data en medewerkers te weinig verantwoordelijkheid geven. Anders gezegd: een afrekencultuur gevoed door subjectiviteit die de spreekwoordelijke hond in de pot is voor de vitaliteit van OM. Betrokkenheid groeit immers door medewerkers invloed te geven op de uitvoering van hun werkzaamheden. Daarbij groeit vertrouwen door het herhaaldelijk voeren van goede prestatiedialoog op basis van objectieve gegevens.’

Meer weten over de mogelijkheden van OM? En over het vasthouden of uitbouwen van verbeteringen? Klik hier voor meer informatie of neem contact met ons op via 070 – 512 31 44.


MKPC opleidingen

WWW.MKPC.NL

Investeer in jouw bedrijf, werk of project met een opleiding van MKPC > Bekijk ons opleidingsaanbod!

Lean / Six Sigma / Scrum / Agile / Masterclasses /Workshops

Opleidingsinstituut MKPC leert en helpt organisaties klantgericht, efficiënt en effectief te werken. Zodat zij het verschil kunnen maken naar hun klanten en medewerkers en in staat zijn optimale bedrijfsresultaten te halen. Wij geloven in voortdurend leren en continu verbeteren met aandacht voor het organisatie- en het individuele belang. Opdat bedrijfsresultaten aantoonbaar verbeteren, de betrokkenheid toeneemt en de medewerkers zich als professional blijven ontwikkelen. In onze ervaring en overtuiging is deze aanpak dé manier om aansprekende resultaten te halen en succesvol te zijn voor organisaties én mensen met wie wij zakendoen. Niet voor niets is onze slogan: resultaat-én mensgericht verbeteren![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]