Interview met Marco Koet, oprichter MKPC

Marco Koet – Oprichter MKPC & Lean Six Sigma Master Black Belt

Kun je een korte ‘bio’ geven van jezelf? Hoe oud ben je? Hoe leef je je leven en wat vind je belangrijk?

Na een adviesfunctie bij een grote bank ben ik gestart als zelfstandig ondernemer. Een heerlijk bestaan met een prima balans tussen verantwoordelijkheid, vrijheid en flexibiliteit. Ik ben 47 jaar en gepassioneerd vader van vijf kinderen en een liefhebbende echtgenoot. Grootste uitdaging vind ik de balans privé / werk. Als ondernemer staat het werk nooit stil. Als huisvader ook niet. Maar beide zijn me te lief om me volledig aan ‘het andere’ te wijden. Thuis ben ik family man en speel ik piano, ben ik onder vrienden en klus ik graag in en rond huis.

Je bent trainer in Lean Six Sigma en Operational Management. Wat boeit jou daarin?

Het meest boeit me dat je op zo’n simpele manier verbluffende resultaten kan boeken. Niet alleen voor een bedrijf, maar juist ook voor medewerkers en bovenal voor klanten. Slim en menswaardig. Geen ‘hit en run’ en ‘over lijken gaan’, maar juist door betrokkenheid en respect voor mensen verbeteringen realiseren die er blijvend toe doen.

Dat klinkt mooi, maar dat soort materie betekent toch meestal ook dat mensen harder moeten werken en het risico lopen hun baan te verliezen?

Dat is helaas soms het beeld bij Lean Six Sigma. Wat mij betreft onterecht. Dit is namelijk niet de kern ervan. En al helemaal niet in mijn benadering. Beter resultaat wordt helemaal niet bereikt door op dezelfde manier harder te werken, maar juist door slimmer te werken. In praktijk brengt dat rust op de werkvloer. Werkzaamheden zijn ‘ineens’ helder en uniform en sluiten beter op elkaar aan.

Eenvoudiger werken betekent vaak wel dat met minder mensen hetzelfde bereikt kan worden. Of dat tot baanverlies leidt hangt sterk af van de keuzes die het management maakt. Ik heb verbeterprogramma’s meegemaakt waar juist gekozen werd voor omzetgroei. Of situaties waar eerst veel overgewerkt werd en waar Lean zorgde voor een gezond werkpatroon. Procesverbetering brengt dan verlichting en kan nieuwe kansen bieden. Wel verandert je functie een beetje.

Kun je voorbeelden geven van trajecten waarin de werkprocessen veel beter gingen lopen en de mensen die het moeten uitvoeren daar ook bij mee waren?

Bij een bank moesten nieuwe overzichten geprint worden voor de klant. In het verleden kwamen deze op een andere locatie uit de printer. Ooit was dat nuttig. Maar omstandigheden veranderden terwijl  de vertrouwde werkwijze bleef. Gevolg: enorm veel handelingen om de overzichten terug te krijgen op de oorspronkelijke locatie. Om daar gecheckt en verzonden te worden naar de klanten. Met alle fouten van dien. Dit kostte per klant 6 dagen (!). In 30% van de gevallen werden fouten gemaakt.

Na de verbeteringen hebben we de bewerking terug weten te brengen naar gemiddeld 1,3 dag en een foutpercentage van nog geen 5%. Een verbetering van maar liefst 80%. Het zal je niet verbazen dat de betrokken medewerkers hun werk aangenamer gingen vinden. En de klant was ook blij: die kreeg veel sneller zijn gevraagde stukken.

Is iedereen dan zonder slag of stoot direct maar gelukkig met dit soort veranderingen?

Natuurlijk niet! Van nature zit niemand op veranderingen te wachten. De meeste mensen moeten wennen en hebben tijd nodig om hun nieuwe rol te accepteren. En laten we wel zijn: mogen medewerkers en managers geen weerstand hebben? Soms lijkt het alsof we zo veel moeite doen om weerstand te voorkomen. Mijn ervaring is dat het er gewoon bij hoort. Sterker nog: het is onvermijdelijk. Je moet juist respect tonen voor weerstand van mensen. Als je ruimte geeft en luistert, haal je de meeste spanning al weg.

Wat zijn voor jou de kritieke succesfactoren voor het invoeren van Lean / Six Sigma?

Dat zijn er veel. Maar ik zet de rol van de opdrachtgever en het senior management op de eerste plaats. Lean Six Sigma is niet alleen een gereedschapskist, maar ook een denkwijze die in de eerste plaats door het management uitgedragen moet worden. Zij moeten op de zeepkist staan om het belang ervan uit te dragen. Dat kan je niet delegeren aan projectleiders zoals ik. Ook als vader ben ik mij als eerste bewust van het belang van voorbeeldgedrag…

Een andere kritieke factor is de betrokkenheid medewerkers. Lean betekent juist dat je medewerkers betrekt bij verbeteren. Zij weten als geen ander hoe het werkt. Zij kennen de problemen in het proces, de workarounds en meestal ook de slimme oplossingen. Wat mij betreft zijn zij dus de echte adviseurs…

Een laatste is de kunst om iedereen ervan te overtuigen dat veranderen echt noodzaak is. Zij die dat goed kunnen krijgen echt iedereen mee.

Hoe ga je te werk in trainingen met managers die Lean Six Sigma moeten leren?

Nou, .. ontspannen… (Marco begint breeduit te lachen..). Dat schept het beste klimaat om managers bewust naar hun rol en houding te kijken. Essentieel voor het resultaat. Voorbeelden en cases helpen daarbij goed. Soms is dat een openbaring, soms een confrontatie. Meestal komen er mooie onthullingen. Want weet je, managers zijn net mensen. Ook zij twijfelen, ook zij zoeken erkenning. Veel managers vinden het niet makkelijk om ‘dienend’ leiding te geven. Ik probeer hun handvatten aan te reiken om dat wel te doen!

En de gereedschapskist van Lean speelt ook een belangrijke rol. Je moet tenslotte wel snappen wat het is. Welke stappen en technieken zet je wanneer en waarom? Maar liever heb ik een manager die een techniek verkeerd gebruikt, maar die wel de juiste houding weet neer te zetten. Uiteindelijk geeft dat toch de doorslag.

Wat zijn jouw unieke talenten waardoor je met je mensen in trainingen je doel bereikt?

Energie, passie, variatie en kennis. Dat is wat ik het meeste terugkrijg. Ik hou erg van contact en interactie. Afwisseling met ruimte voor eigen inbreng spreekt denk ik veel mensen aan.


MKPC opleidingen

Investeer in jouw bedrijf, werk of project met een opleiding van MKPC > Bekijk ons opleidingsaanbod!

Lean / Six Sigma / Scrum / Agile / Masterclasses /Workshops

Opleidingsinstituut MKPC leert en helpt organisaties klantgericht, efficiënt en effectief te werken. Zodat zij het verschil kunnen maken naar hun klanten en medewerkers en in staat zijn optimale bedrijfsresultaten te halen. Wij geloven in voortdurend leren en continu verbeteren met aandacht voor het organisatie- en het individuele belang. Opdat bedrijfsresultaten aantoonbaar verbeteren, de betrokkenheid toeneemt en de medewerkers zich als professional blijven ontwikkelen. In onze ervaring en overtuiging is deze aanpak dé manier om aansprekende resultaten te halen en succesvol te zijn voor organisaties én mensen met wie wij zakendoen. Niet voor niets is onze slogan: resultaat-én mensgericht verbeteren!