gemiddelde versus variatie

Sturen op basis van feiten en cijfers

Met de Lean Six Sigma Green Belt en Black Belt opleiding van MKPC leer je sturen op basis van feiten en cijfers.

Waarom dat belangrijk is? Bijvoorbeeld omdat je met Lean Six Sigma de grondoorzaak van een probleem blootlegt en daar dan al je tijd en energie in kunt steken. Als je op de onderbuik afgaat, kan het voorkomen dat je veel moeite doet voor het oplossen van een relatief klein probleem.

Bij Lean Six Sigma maken we gebruiken van statistiek. Daarin spelen begrippen als gemiddelde, variatie en range een belangrijke rol. Soms zegt een gemiddelde veel over de prestatie van een proces, soms de variatie. Hieronder tref je daarvan een voorbeeld aan.

Gemiddeld is dit stel 45. Als Messi met mijn zaterdagmiddagveteranenvoetbalteam meedoet, zijn we gemiddeld goed genoeg voor de Eredivisie en wanneer Bill Gates in een vliegtuig stapt, stijgt het gemiddelde inkomen van de passagiers naar miljonairsniveau. Maar wat zegt een gemiddelde nou eigenlijk, anders dan dat het een handig uitgangspunt kan zijn om mee te rekenen?

In de Lean Six Sigma opleidingen van MKPC leer je onder andere wat een gemiddelde is en waarom, wanneer en hoe je het gebruikt. Maar ook wat de alternatieven zijn. Nieuwsgierig? Kijk dan eens op https://mkpc.nl/lean-six-sigma-opleiding/blackbelt/.


MKPC opleidingen

WWW.MKPC.NL

Investeer in jouw bedrijf, werk of project met een opleiding van MKPC > Bekijk ons opleidingsaanbod!

Lean / Six Sigma / Scrum / Agile / Masterclasses /Workshops

Opleidingsinstituut MKPC leert en helpt organisaties klantgericht, efficiënt en effectief te werken. Zodat zij het verschil kunnen maken naar hun klanten en medewerkers en in staat zijn optimale bedrijfsresultaten te halen. Wij geloven in voortdurend leren en continu verbeteren met aandacht voor het organisatie- en het individuele belang. Opdat bedrijfsresultaten aantoonbaar verbeteren, de betrokkenheid toeneemt en de medewerkers zich als professional blijven ontwikkelen. In onze ervaring en overtuiging is deze aanpak dé manier om aansprekende resultaten te halen en succesvol te zijn voor organisaties én mensen met wie wij zakendoen. Niet voor niets is onze slogan: resultaat-én mensgericht verbeteren!