Gerard Versluis

  • Master BlackBelt Lean Six Sigma
  • Overdragen van kennis en samen verbeteren

Blog Gerard Versluis

Download PDF
Mensen en data zijn als de yin en yang van Lean Six Sigma

Gerard Versluis is Master BlackBelt en Partner bij MKPC. Zijn karakteristiek: humorvol, energiek, ondernemend en professioneel. Over zichzelf zegt hij: ‘Overdragen van kennis en samen verbeteren. Daar krijg ik energie van. Trainingen en workshops verzorgen, advies geven en samen slimme oplossingen verzinnen gebaseerd op gevoel en data. Daar loop ik warm voor en daar ben ik gelukkig een groot deel van de tijd mee bezig. In mijn vrije tijd ben ik een fanatiek bridgespeler en houd ik me bezig met spinning, body pump en heel veel lezen. Ook dat geeft me energie.’

Gerard Versluis
Master BlackBelt Lean Six Sigma

Wat en hoe was je eerste kennismaking met Lean?

‘Ik ben voor het eerst in aanraking gekomen met Lean toen ik als directeur van een softwarehuis werkte. In 2003 ontwikkelden we workflow software op basis van de DSDM-methode en daar kwam al heel voorzichtig het Agile- en Scrum-denken om de hoek kijken. Omdat dat eigenlijk vrij sterk aan het Lean-denken is verbonden, werd mijn interesse gewekt en ben ik me erin gaan verdiepen. In 2007 ben ik voor de eerste keer voor mijn BlackBelt-diploma geslaagd. Daarna heb ik dat examen nog een aantal keren mogen halen, omdat het sterk afhankelijk is van het instituut waar je voor werkt. Bij MKPC zijn we bijvoorbeeld voor de BlackBelt verbonden van de American Society of Quality (ASQ), een examen dat behoorlijk op niveau is. Vanaf 2005 ben ik fulltime bezig met Lean-verbeterprojecten en trainingen. En met name die combinatie vind ik erg leuk. Trainingen zijn een mooi middel en uiteindelijk moet het in de praktijk gebeuren. Organisaties daarbij helpen is voor mij een cadeautje.’

Wat heeft Lean jou persoonlijk gebracht?

‘Ik werk als Lean-consultant en trainer, dus ik verdien mijn geld met Lean. Maar ook in mijn persoonlijke leven ben ik veel met Lean bezig en zelfs mijn kinderen zijn er op hun manier mee bezig. In proefwerkperiodes hing ons huis altijd vol met geeltjes, zodat ze steeds geconfronteerd werden met de voor hun moeilijkste onderwerpen. Een mooie vorm van Visual Management en mijn oudste zoon die nu aan het afstuderen is op het HBO gebruikt het nog steeds. Ook ben ik thuis wel eens beschuldigd van autisme als ik op de laatjes van de vriezer stickers plak met wat er in zo’n laatje hoort te zitten. Ik hou niet van zoeken dus die verspilling probeer ik uit te bannen. Gelukkig weet mijn vrouw de balans er dan wel in te houden zodat ik niet door sla.

Waarom zou je organisaties adviseren Lean toe te passen?

‘Tja, heb je als organisatie een keuze, is volgens mij meer de vraag. De wereld om ons heen verandert in hoog tempo, klanten eisen en wensen steeds meer en de concurrentie uit het buitenland maar ook vanuit binnenlandse startups neemt exponentieel toe. Je moet met de tijd mee, met de vraag van je klanten mee en zodoende moet je dus wel bezig zijn met continu verbeteren. En dat is natuurlijk waar het bij Lean om gaat. Het zijn niet de tooltjes en de methodieken, maar de filosofie om bezig te zijn met continu verbeteren. In sommige branches gaat het heel hard en moeten organisaties zichzelf opnieuw uitvinden. Denk aan de krantenwereld of aan de muziekwereld, waar al behoorlijk veel is veranderd. In andere branches gaat het misschien wat langzamer maar ook daar ontkomt men niet aan veranderen en met de tijd meegaan. Wij zijn bij MKPC bijvoorbeeld bezig met nieuwe vormen van leren, zoals blended learning. Daarbij kunnen cursisten de theorie thuis tot zich nemen en zoeken we tijdens klassikale bijeenkomsten de ‘experience’.’

Kun je een voorbeeld uit eigen ervaring geven van wat Lean op kan leveren?

‘Mijn laatste project is bij een grote boomkweker uit het Zuiden van Nederland. Hun belangrijkste werkzaamheden bestaan uit het kweken van bomen en deze vervolgens verkopen. Dat is vanuit Lean anders denken, want voorraad is hier de gouden berg waar de organisatie op zit. Als het echte seizoen aanbreekt (en dat gaat midden maart beginnen) worden alle zeilen bijgezet en gaan dagelijks vrachtwagens vol bomen naar de Intratuins van deze wereld. Ik heb de organisatie geholpen om veel meer afstemming tussen de verschillende afdelingen te krijgen. We hebben met elkaar de processen gestroomlijnd en met name de overdrachtsmomenten sterk verbeterd. Ook hebben de teamleiders van verkoop en de afleverhal tegenwoordig twee keer per dag een korte bijeenkomst (een soort van dagdeelstart) om de verwachtingen van elkaar goed te managen. Daarnaast hebben de medewerkers de afleverhal ‘verbouwd’ naar hun eigen ideeën. Nieuwe en verbeterde looplijnen (er waren mensen die per dag gemiddeld zestien km liepen), diverse 5S-acties waarbij ook de etiketten (ruim twintig meter hoge stellingen vol met etiketten) ruim aandacht hebben gekregen. Eigenlijkheeft de organisatie het vooral zelf opgepakt, gebaseerd op een aantal ideeën die ik ze vanuit Lean en benchmarks met andere organisaties aan de hand heb gedaan. Het is mooi om te zien dat de medewerkers nu eigenlijk staan te popelen om hun nieuwe ideeën echt in de praktijk te zien. ‘Het werkt nu beter maar we moeten zien hoe het zich houdt in de tijd dat de echte drukte er is en we vroeger van ’s ochtends 7:00 tot ’s avonds 23:00 uur met alle medewerkers tot en met de directeur aan toe bezig waren’, aldus een van de medewerkers uit de afleverhal.’

‘Het mooie van de BlackBelt is dat we data combineren met mensgerichtheid. Onze vorm van werken met big of small data bestaat uit statistische analyses, zodat beslissingen veel meer op basis van echte feiten en cijfers genomen kunnen worden in plaats van op onderbuikgevoel. Maar we willen en kunnen bedrijven natuurlijk niet veranderen op basis van data alleen. Het gaat om de mensen die er werken en die willen, kunnen en er zin in hebben. Dat is een soort yin en yang die elkaar nodig hebben Dus data en mensen. Daar zit volgens mij de crux.

 

“Data en mensen, daar zit volgens mij de crux.”