Continu verbeteren met de
Kwaliteitscirkel van Deming
Continu verbeteren met de
Continu verbeteren met de kwaliteitscirkel van Deming
De kwaliteitscirkel van Deming is een begrip dat vaak centraal staat bij bedrijfsvoering en kwaliteitsmanagement. De kwaliteitscirkel van Deming staat ook wel bekend als de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act) en biedt een gestructureerde aanpak voor continue verbetering. Het legt de nadruk op het identificeren van gebieden voor verbetering, het implementeren van veranderingen, en het monitoren van resultaten om de effectiviteit te evalueren. In deze blog gaan we dieper in op de essentie van de kwaliteitscirkel van Deming, verkennen we de vier fasen van de cyclus en bespreken we hoe dit model organisaties helpt om kwaliteit te waarborgen en te blijven innoveren.
Wat houdt de kwaliteitscirkel van Deming in?
De kwaliteitscirkel van Deming is een creatief hulpmiddel voor kwaliteitsmanagement en het oplossen van problemen dat is ontwikkeld door William Edwards Deming. De cirkel – ook bekend als de Plan-Do-Check-Act cirkel – beschrijft vier activiteiten die op alle verbeteringen in organisaties van toepassing zijn. De vier activiteiten zorgen voor een betere kwaliteit. Het cyclische karakter garandeert dat de kwaliteitsverbetering continu onder de aandacht is. Zoals eerder benoemd bestaat het model uit 4 onderdelen:
- Plan: Kijk naar de huidige werkzaamheden en stel een plan voor de verbetering van deze werkzaamheden op. Stel voor deze verbetering relevante doelstellingen vast.
- Do: Voer de geplande verbetering uit in een gecontroleerde proefopstelling en zorg ervoor dat de verbetering werkend wordt.
- Check: Meet het resultaat van de verbetering, vergelijk deze met de oorspronkelijke situatie en toets deze aan de vastgestelde doelstellingen.
- Act: Stuur bij aan de hand van de gevonden resultaten en start daartoe desgewenst opnieuw de PDCA cyclus.
Kern van deze aanpak is dat elke medewerker van een (productie)proces aan de hand van de Deming Cirkel in staat is om zijn eigen werkwijze te beoordelen en te verbeteren. De handelingen van de medewerker vormen namelijk een eigen deelproces van het hoger gelegen proces. Het management dient de analyse te doen over de hoger gelegen processen, de directie voor de primaire bedrijfsprocessen. Deze kwaliteitscirkel-methode wordt vaker onbewust impliciet dan bewust expliciet toegepast.
Herkomst van de PDCA cyclus
De PDCA-cyclus, of de kwaliteitscirkel van Deming, dankt zijn naam aan Dr. William Edwards Deming. Deming, een Amerikaanse statisticus en consultant, speelde een cruciale rol bij de heropbouw van Japan na de Tweede Wereldoorlog, waar hij zijn kennis van kwaliteitsmanagement en de PDCA-cyclus introduceerde. Hoewel de basisprincipes al eerder werden toegepast, werd de PDCA-cyclus populairder door Deming’s werk en zijn invloed op de Japanse industrie. Sindsdien is de PDCA-cyclus een essentieel concept geworden binnen kwaliteitsmanagement, wereldwijd toegepast voor continue verbetering in diverse sectoren en disciplines.
Droste-effect
De Deming Cirkel werkt overigens als het Droste-effect: op het oude cacaobusje van Droste staat een verpleegster met een dienblad. Op dat dienblad staat een busje cacao. Op dit busje cacao prijkt weer een verpleegster met een dienblad waarop een busje cacao staat, et cetera. De Deming Cirkel werkt ook op deze manier. In elke stap van de cirkel kan namelijk weer ingezoomd worden op een nieuwe Deming Cirkel. Het maken van een plan (P) bestaat weer uit vier stappen: denken (Plan), uitvoeren (Do), nalopen (Check) en herschrijven als het niet goed is (Act/Adapt). Daarna komt het echte uitvoeren van het plan (Do). Hoe ver wordt ‘ingezoomd’, wordt door de betrokkenen bepaald. In de praktijk speelt het gewenste niveau van detaillering dat nog relevant is voor het onderzoek naar verbeteringen daarbij een belangrijke rol.
Waar wordt de PDCA cyclus voor gebruikt?
De Cyclus van Deming kan in alle sectoren en verschillende processen worden toegepast. Toepassingen van de cyclus zijn:
- Kwaliteitsmanagement
- Procesverbetering
- Projectmanagement
- Continue verbetering
Hoe pas je de kwaliteitscirkel van Deming toe in de praktijk?
De PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act) is veelzijdig en kan op verschillende manieren worden toegepast, twee voorbeelden zijn:
1.Productieprocesoptimalisatie:
- Plan: Identificeer bottlenecks en plan verbeteringen.
- Do: Implementeer wijzigingen op kleine schaal.
- Check: Meet resultaten en vergelijk de resultaten met doelstellingen.
- Act: Breid succesvolle veranderingen uit of pas aan indien nodig.
2. Klantenserviceverbetering:
- Plan: Analyseer klachten en ontwerp een oplossing, zoals het implementeren van een nieuw systeem.
- Do: Test het nieuwe systeem in een afdeling.
- Check: Beoordeel de impact op wachttijden en klanttevredenheid.
- Act: Implementeer succesvolle aanpassingen in de gehele afdeling.
Deze voorbeelden laten zien hoe de PDCA-cyclus helpt om systematisch verbeteringen door te voeren en processen continu te optimaliseren.
Lean Six Sigma implementeren binnen je eigen organisatie
Lean Six Sigma is een krachtige en bewezen methode die organisaties helpt efficiënter te opereren en tegelijkertijd de kwaliteit van hun producten en diensten te verbeteren. De kwaliteitscirkel van Deming, oftewel de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act), vormt een belangrijk onderdeel van deze methodologie. Deze cyclus biedt een gestructureerde aanpak voor continue verbetering door systematisch plannen, uitvoeren, controleren en bijsturen. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan contact op.
MKPC is een opleidingsinstituut voor professionals die resultaat- én mensgericht willen verbeteren door middel van Lean Six Sigma en Agile Scrum. Wij verzorgen trainingen door heel Nederland in Scrum Agile, professionele vaardigheden, Lean en Lean Six Sigma opleidingen waaronder Lean Six Sigma Green Belt en Lean Six Sigma Black Belt trainingen. Met MKPC haal je het beste uit jezelf en je organisatie.