Wat wij als Huisman ambiëren, is dat we een goede werkgever zijn, met tevreden medewerkers.

Drie vragen aan Mildo Stolk

Mildo Stolk is Global IT Manager bij Huisman, een bedrijf dat wereldwijd actief is en ‘step changing’ technische oplossingen levert aan ’s werelds meest vooraanstaande bedrijven in de markten voor olie- en gas, duurzame energie, recreatie en civiele werken. Hij voltooide dit jaar de Lean Six Sigma GreenBelt-opleiding bij MKPC. Ik was benieuwd hoe het hem sindsdien verging, belde hem op en stelde hem drie vragen. Hieronder zijn relaas.

Wat was de aanleiding om met Lean aan de slag gaan?

We wilden als IT-afdeling procesmatiger te werk gaan. Daartoe hebben we een aantal processen gedefinieerd: incident-, change-, configuratie-, probleem- en contractmanagement. Om het werk te structureren hebben we een nieuw servicemanagementpakket aangekocht. Aan de aankoop van het pakket ging uitgebreid stakeholdermanagement vooraf. Maar inmiddels trekken ze het zowat uit mijn handen: ‘Dat willen we ook!’ Wij gaan ons uiterste best doen de beloofde Return Of Investment van 200% te verhogen.

Om het pakket zo goed mogelijk in te richten hebben een collega en ik de GreenBelt-opleiding gevolgd. Zodat we bijvoorbeeld gezond kritisch kunnen zijn op processtappen en controlepunten. Lean helpt ons bij vragen als hoe creëren we een ‘single source of truth’ en hoe routeren we het werk zo slim en efficiënt mogelijk om te voorkomen we dat het onnodig heen en weer gaat tussen onze kantoren in Tsjechië en Nederland, om maar een voorbeeld te noemen. Inmiddels heb ik via MKPC voor 26 IT-collega’s een OrangeBelt-training geregeld. Waar ik naar toe wil, is de situatie dat zij processen continu blijven aanscherpen en verbeteren. En wat dan helpt, is dat ze meer achtergrondinformatie over Lean krijgen.

Hoe zijn jullie bij MKPC terechtgekomen?

Ik via mijn buurman. Die heeft via zijn werkgever bij jullie de GreenBelt-opleiding gedaan. Mond-tot-mond-reclame dus. Jullie locatie is goed aan te reizen, makkelijk met parkeren, alles was super geregeld. Tijdens de training dacht ik: mijn collega moet dit ook doen. Hij moet niet alleen maar gaan implementeren wat zijn collega’s denken dat het moet zijn, maar ik wil dat hij ‘empowered’ wordt om een kritische noot te leveren. Zodoende heb ik hem geattendeerd op jullie training.

Later bedacht ik dat het handig zou zijn de kennis met nog meer mensen te delen. Onze IT-afdeling is wereldwijd zestig mensen groot. En allemaal werken ze met processen. Ik wil dat iedereen zich af gaat vragen of de processtappen die ze nu altijd zetten straks niet samengevoegd kunnen worden tot één stap. En dat ze gaan denken in termen van input en output. Uit die behoefte is in samenwerking met MKPC een OrangeBelt-opleiding op maat gemaakt.

Wat zijn de beoogde resultaten?

Het hoofddoel is kostenreductie. We staan als organisatie voor optimale efficiëntie. Huisman is in de loop der jaren enorm gegroeid. En we moeten alle zeilen bijzetten om die groei bij te benen. In een kleinere organisatie met tachtig medewerkers weet iedereen elkaar goed te vinden. Als er dan opeens tweeduizend mensen op de loonlijst staan, moet je beter gaan organiseren om het werk allemaal goed te laten verlopen.

Wat wij als Huisman ambiëren, is dat we een goede werkgever zijn, met tevreden medewerkers. Een belangrijke factor voor de tevredenheid van medewerkers, is één portaal waarin ze antwoorden op hun vragen krijgen, in plaats van er diverse mailtjes en telefoontjes aan te moeten wijden. Met een goed ingericht servicemanagementpakket is dat te bereiken. We gaan er dus niet alleen voor het werk efficiënter maken, maar willen ook dat onze medewerkers ‘happy’ zijn. Door ervoor te zorgen dat ze geen werk meer krijgen dat ze niet kunnen doen. Dat voorkomt frustratie. Ze krijgen straks alleen nog maar werk dat ze kunnen doen en weten waar ze met een vraag terecht kunnen.

Ben je geïnspireerd geraakt door Mildo’s verhaal en wil je meer weten over onze opleidingen? Kijk dan eens op https://mkpc.nl/lean-opleiding/greenbelt/, of neem contact met ons op via 070 512 31 44 of info@mkpc.nl.