Hoe voeg ik waarde toe voor de klant?

Hoe voeg ik waarde toe voor de klant? En wanneer is iets waarde toevoegend voor de klant?

Vragen die veel ondernemers zich stellen en waarop Lean Six Sigma Green- en Black Belts het antwoord weten. Dat het niet altijd goed gaat, blijkt uit onderstaand voorbeeld.

‘Ik bestelde een broodje kaas, omdat ik daar trek in had. Wat ik wilde was brood, kaas, misschien een beetje boter. Niets meer, niets minder. Zoals een broodje kaas in mijn optiek bedoeld is. Dit (zie foto) is wat ik kreeg. Sommige mensen zullen het er smakelijk uit vinden zien. Ik niet direct. Ik vroeg me tijdens zoeken naar kaas en brood de hele tijd af: dit is toch niet wat ik had besteld? En al snel wist ik het zeker. Nee, dit is inderdaad niet wat ik besteld had.’

Herkenbaar?

Dat je iets krijgt waar je niet om hebt gevraagd? Nou ja, krijgt… je betaalt er gewoon voor. Een bron van ergernis, hoe goed bedoeld het soms ook is.

Binnen Lean noemen we dit overbewerking. Meer eigenschappen aan een product of dienst toevoegen dan waar een klant om vraagt. En overbewerking is een van de acht belangrijkste vormen van verspillingen. Lees er meer over in het blog van Ger de Waard: https://mkpc.nl/lss-college/tim-woods-ermee-aan-de-slag-gaan-is-een-ideaal-vertrekpunt-voor-lean/.


MKPC opleidingen

WWW.MKPC.NL

Investeer in jouw bedrijf, werk of project met een opleiding van MKPC > Bekijk ons opleidingsaanbod!

Lean / Six Sigma / Scrum / Agile / Masterclasses /Workshops

Opleidingsinstituut MKPC leert en helpt organisaties klantgericht, efficiënt en effectief te werken. Zodat zij het verschil kunnen maken naar hun klanten en medewerkers en in staat zijn optimale bedrijfsresultaten te halen. Wij geloven in voortdurend leren en continu verbeteren met aandacht voor het organisatie- en het individuele belang. Opdat bedrijfsresultaten aantoonbaar verbeteren, de betrokkenheid toeneemt en de medewerkers zich als professional blijven ontwikkelen. In onze ervaring en overtuiging is deze aanpak dé manier om aansprekende resultaten te halen en succesvol te zijn voor organisaties én mensen met wie wij zakendoen. Niet voor niets is onze slogan: resultaat-én mensgericht verbeteren!